Vakbeurs voor event, installatie- en
entertainmenttechnologie

CUE slaat vleugels uit met CUE Experience

CUE, de tweejaarlijkse vakbeurs voor event-, installatie- en entertainmenttechnologie in Rotterdam Ahoy, gaat fors uitbreiden. Er komt een tweede hal waar exposanten daadwerkelijk kunnen laten zien, horen en voelen wat ze aan innovatieve techniek in huis hebben: CUE Experience. Twee bestuursleden van de toonaangevende vakbeurs leggen uit waarom ze deze gewaagde stap zetten. 
 
De van oorsprong verschillende markten van theatertechniek, poppodia, concertzalen, festivals, broadcasting, maar ook attractieparken en zelfs musea groeien steeds meer naar elkaar toe. En laat dat nu precies de branches zijn die de tweejaarlijkse vakbeurs CUE wil bereiken. De driedaagse beurs voor event-, installatie- en entertainmenttechnologie, heeft bovendien ambitieuze groeidoelstellingen. "Waar het van oorsprong een vakbeurs voor theatertechniek was, zijn we ondertussen veel breder. Het was de belangrijkste reden om de naam van de beurs een aantal jaar geleden te veranderen in CUE”, legt voorzitter van het CUE-bestuur Enrico Daamen uit. "Maar die verbreding betekent ook dat je voor een groter en diverser publiek aantrekkelijk moet zijn”, vult mede-bestuurslid Marjon Franken aan. Evaluatie van de laatste editie van CUE in 2018 wees uit dat er onder een deel van de exposanten behoefte was om de bezoekers meer te laten beleven. Franken: "Onder de exposanten zitten veel leveranciers van licht- en  geluidsinstallaties en special effects en die willen laten zien en horen wat hun producten kunnen. CUE was tot nog toe echter vooral een netwerkevenement. Dan wil je niet dat buren op de beursvloer elkaar tot last zijn. Vandaar dat we voor de komende editie een extra hal toevoegen: CUE Experience. Daar kunnen exposanten - onder bepaalde voorwaarden natuurlijk - hun gang gaan.” 
 
Betere productbeleving
CUE Experience wordt als het aan Daamen en Franken ligt een plek waar exposanten flink kunnen uitpakken met demonstraties voor een nog betere productbeleving. Daamen: "Exposanten kunnen er hun geluidsinstallaties, armaturen, lasers, rookmachines en eventueel confettikanonnen echt laten horen en zien.” Franken: "Het moet een beleving worden. Want dat is wat onze branche als geen ander kan bieden: een beleving. Voordeel van de nieuwe aanpak is bovendien dat ook bedrijven die CUE tot nog toe links lieten liggen nu denken van 'hé, ik kan daar mijn ding laten zien.” 
Franken verwacht dat exposanten in de extra hal nog creatiever met hun standruimte zullen omgaan. "Het is een creatieve sector en we dagen ze echt uit om er iets speciaals van te maken. Er is veel mogelijk. Denk aan podia, mistschermen, rookprojecties, misschien wel 360-graden projecties in een dome of VR-demo’s. Ik ben ervan overtuigd dat CUE Experience de beurs nog veel completer maakt. Dat het hierdoor ook interessant wordt voor branches die we vanuit het verleden misschien wat minder goed bedienden.” 
Daamen is niet bang dat hal 2 tijdens CUE2020 veranderd in een bonte kermis van knipperende lichtjes, flitsende lasers, confettistormen, mistflarden en keihard geluid. "Afhankelijk van welke partijen ruimte in hal 2 afnemen zullen we bepalen wat er wel en niet mogelijk is. We zullen zeker grenzen opzoeken, maar uiteraard in overleg met alle betrokkenen. Als het nodig is gaan we met time-slots werken waarbinnen de verschillende exposanten hun geluidsapparatuur kunnen demonstreren. Maar dat laten we afhangen van wat exposanten precies willen. Ik heb goede hoop dat we daar uit  komen, want deze branche werkt al jarenlang in goede harmonie met elkaar. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit het feit dat we de beurs tot nu toe altijd samen hebben afgebroken. Daar hoefde nooit een afbouwdag voor georganiseerd te worden.. 
 
Lovende reacties
Onder de exposanten die al op eerdere edities van CUE aanwezig waren zijn de reacties op de nieuwe opzet lovend. Zo laat Johan Gunsing, Area Manager van de Adam Hall Group weten: "De missie van de Adam Hall Group is de wereld vriendelijker maken. Om dit te bereiken, creëren we innovatieve, gebruiksvriendelijke en prestatiegerichte oplossingen voor evenemententechnologie waarmee meer mensen hun ideeën en emoties op een tonale en visuele manier kunnen uiten en onvergetelijke momenten met elkaar kunnen delen. Wij zien CUE als een professioneel platform voor het netwerken met bestaande en nieuwe contacten. Maar het is ook de perfecte plek om onze producten te tonen en die emoties te creëren als onvergetelijke momenten.  CUE Experience is dus een fantastische uitbreiding voor CUE2020.”
En Bob Offenbach, CEO van Main Gear Supply zegt: "BELEVING, dat is wat de hedendaagse klant wenst. Wij zijn daarom verheugd dat de organisatie van CUE hier gehoor aan geeft met CUE Experience. In deze nieuwe hal willen wij onze klanten kennis laten maken met het motto van de Bolution Group: Creator of Experience!”
 
Aantrekkelijk kennisprogramma
Naast de CUE Experience in hal 2 van Rotterdam Ahoy zal er tijdens de editie van 2020 ook meer aandacht uitgaan naar het kennisprogramma rond de vakbeurs. Daamen: "Samen met de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) gebruiken we de conferentiezalen in Ahoy voor inspirerende lezingen en workshops. Daarmee hopen we ook scholen en kleinere spelers zoals zzp’ers te trekken.” Franken voegt daaraan toe: "Er werden altijd al wel lezingen gegeven, maar ook hiervoor geldt dat we het kennisprogramma aantrekkelijker willen maken voor een breder publiek. De netwerkfunctie van de vakbeurs blijft bestaan, maar er gebeurt in 2020 meer omheen. CUE wordt met deze toevoegingen een veel completere beurs. Ik nodig bijvoorbeeld ook musea van harte uit om naar Ahoy te komen. Want de overlap in verschillende branches als evenementen, theater, musea, scholen en festivals wordt steeds groter. We kunnen heel  veel van elkaar leren.” 
Volgens Daamen slaat CUE met de uitbreiding twee vliegen in één klap. "We verbreden de basis zodat we voor meer bezoekersgroepen aantrekkelijk worden, zonder dat we afbreuk doen aan het succes van de afgelopen 25 jaar.”
Beide CUE-bestuursleden denken dat er nog voldoende ruimte is om te groeien. Franken: "Er zijn niet echt andere vakbeurzen die in dezelfde vijver vissen. In België is niets meer en ISE vertrekt na 2020 naar Barcelona. Ik denk dat wij een aantrekkelijk alternatief zijn voor de gehele Benelux.” 
 
CUE2020 vindt van 13 tot en met 15 januari 2020 plaats in Rotterdam Ahoy. Deze tweejaarlijkse vakbeurs voor event-, installatie- en entertainmenttechnologie biedt een totaaloverzicht van technische faciliteiten voor binnen- en buitenpodia. Het is dé ontmoetingsplaats voor technici in de evenementenbranche en podiumkunsten.